ZESPÓŁ DS. ETYKI

Informujemy, że w Klinikach Neuroradiochirurgii został powołany Zarządzeniem Dyrektora Zespół ds. Etyki. W skład Zespołu ds. Etyki wchodzą przedstawiciele środowiska lekarskiego, pielęgniarskiego, psychoonkolog oraz przedstawiciel pracowników. Skład Zespołu jest stały.

Zespół ds. etyki został powołany w związku z koniecznością podejmowania działań dotyczących identyfikacji i rozwiązywania problemów natury etycznej odnoszących się zarówno do pacjentów, jak i personelu Szpitala.

  1. Do zadań Zespół ds. etyki należy:
    • Zapewnienie ochrony praw pacjentów zgodnie z przepisami Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
    • Udzielanie pomocy lekarzom, pacjentom i ich rodzinom w podejmowaniu trudnych decyzji etycznych dotyczących kwalifikowania do różnych metod terapii, w zakresie leczenia podtrzymującego życie.
    • Rozwiązywanie problemów, w odniesieniu do których istnieje podejrzenie zaistnienia sytuacji wątpliwej etycznie w zakresie relacji:
      personel > pacjent, bądź jego rodzina,
      pacjent > personel,
      przełożony > pracownik,
      pracownik > pracownik.
    • Upowszechnianie wiedzy dotyczącej zasad etycznego postępowania w medycynie i opiece zdrowotnej.
    • Zdefiniowanie problemów etycznych, mogących wystąpić w szpitalu i określenie sposobu ich rozwiązywania
    • Reagowanie na zgłaszane przypadki nieprzestrzegania Kodeksu Etyki Lekarskiej, Kodeksu Etyki Pielęgniarki i Położnej, Kodeksu Etyki Zawodowej Psychologa bądź Kodeksu Etyki innych grup zawodowych.
    • Współpraca z innymi Zespołami działającymi na terenie szpitala oraz z Pełnomocnikiem d.s Praw Pacjenta.
  1. Do zespołu d/s Etyki mogą być zgłaszane sprawy dotyczące:
    • naruszenia praw pacjenta i lub/ jego opiekunów/rodziny;
    • naruszenia tajemnicy zawodowej lub zasad poufności,
    • trudności w zakresie komunikacji interpersonalnej, mające negatywny wpływ na proces leczenia
    • podejrzenia zachowań o charakterze mobbingu wśród personelu,
    • wszelkiego rodzaju sytuacji konfliktowych,
    • wątpliwości odnośnie wybranych, etycznych aspektów dotyczących prowadzonego leczenia (np. kontynuacja uporczywej terapii);
    • zespół ds. etyki działa na zasadzie interwencyjnej/doraźnej.
  2. Zgłaszanie wniosków do rozstrzygnięcia przez Zespół ds. Etyki może odbywać się przez:
    • Zgłoszenie pocztą elektroniczną na adres e-mail: sekretariat@onkologiaradom.pl
    • Zgłoszenie pisemne poprzez Sekretariat Dyrekcji lub skrzynkę z ankietami pacjentów w zaklejonej kopercie zaadresowanej do Zespołu ds Etyki. lub
    • W przypadkach szczególnych możliwe będzie bezpośrednie zgłoszenie się do Przewodniczącego Zespołu ds. Etyki (po wcześniejszym uzgodnieniu terminu).
  3. Wniosek powinien zawierać:
    • imię i nazwisko osoby zgłaszającej wniosek,
    • telefon kontaktowy oraz adres e-mail wnioskodawcy,
    • adres wnioskodawcy (jeżeli odpowiedź ma być w postaci tradycyjnej formy listowej)
    • opis problemu etycznie wątpliwego.
    • zgłoszenia anonimowe lub wnioski nie spełniające powyższych warunków, nie będą rozpatrywane
  4. Rozpatrzenie wniosku składanego do Zespołu ds. etyki
    • Zespół ds. Etyki zastrzega sobie standardowy czas do 1 miesiąca na rozeznanie sytuacji, podjęcie interwencji oraz udzielenie odpowiedzi osobie zgłaszającej wniosek.
    • W sytuacjach wyjątkowych, wnioski mogą być rozpatrywane w trybie pilnym.
  5. Sprawozdawczość Zespołu ds. etyki
    • Przewodniczący Zespołu ds. etyki 2 razy w roku zwołuje posiedzenie, na którym dokonuje podsumowania działań podjętych w danym roku kalendarzowym oraz zaproponowanych działań naprawczych.
    • Sprawozdania przedkładane są do wiadomości Dyrekcji.
  6. Dokumenty związane: